Τρίτη 30 Αυγούστου 2022

Ο πίνακας που δεν είναι όσο αθώος φαίνεται

 

Ο πίνακας "Κούνια" είναι πολλά περισσότερα από όσα βλέπουμε -στην πρώτη ματιά.
Ο πίνακας "Κούνια" είναι πολλά περισσότερα από όσα βλέπουμε -στην πρώτη ματιά. WALLACE COLLECTION
Ο Ζαν Ονορέ Φραγκονάρ είχε μια συγκεκριμένη παραγγελία, όταν δημιούργησε την "Κούνια". Δεν αρκέστηκε σε όσα του ζήτησαν. Πήρε και πρωτοβουλίες που αλλάζουν άρδην την εικόνα.

Η ελαιογραφία του 18ου αιώνα θεωρείται εκ των αριστουργημάτων

της ανάλαφρης εποχής Ροκοκό (1710-1760) και είναι το έργο που άλλαξε την καριέρα του Φραγκονάρ -ο οποίος ήταν η δεύτερη επιλογή του ανθρώπου που τον παρήγγειλε.

Ο καλλιτέχνης, ο οποίος ζωγράφιζε για αριστοκράτες, δέχθηκε το αίτημα μέλους της αυλής - προοριζόταν για να εκτεθεί σε ιδιωτικό δωμάτιο-, καθώς τους χρωστούσαν πολλά χρήματα και κάπως έπρεπε να ζήσει.

Ο πελάτης του ζήτησε μια κυρία σε κούνια, που να την κουνάει ένας επίσκοπος και εκείνον να είναι σε απόσταση βολής από τα πόδια της γυναίκας . Ήθελε να έχει και βάθος η εικόνα. Ο Φραγκονάρ έκανε ό,τι του ζητήθηκε, παίρνοντας και κάποιες πρωτοβουλίες.

Η γυναίκα που φορά φόρεμα στο χρώμα του φωτεινού ροζ και κάθεται στην κούνια -η οποία κρέμεται από ένα δέντρο- αναδύεται από μια θάλασσα πρασινομπλέ φυτών. Φως αντανακλά στο πρόσωπο της, σαν να έρχεται κατευθείαν από τους ουρανούς.

Ξεχωρίζει και ως προς αυτό βοηθά και το κοντράστ χρωμάτων μεταξύ όσων φορά και αυτών που έχει από πίσω της.

Φαίνεται να είναι σε πολυτελή, ιδιωτικό κήπο (όπως φαίνεται από την περίφραξη) και ίσα ίσα που πιάνει τα σκοινιά της κούνιας. Ενώ είναι στην άνοδο, σηκώνει το αριστερό πόδι (πόιντ) και της φεύγει το παπούτσι -προς το άγαλμα του Έρωτα που κλείνει με ένα δάχτυλο του χεριού το στόμα (κρατώντας μυστικά όσα συμβαίνουν στον κήπο).

Υπάρχει ένα ακόμα άγαλμα με δυο μωρά (που έχουν την έκπληξη ζωγραφισμένη στο πρόσωπο τους) πάνω σε ένα δελφίνι και ένα μαλλιαρό άσπρο σκύλο που φαίνεται να γαβγίζει στη γυναίκα. Σημείωση: οι σκύλοι εκλαμβάνονταν συχνά ως σύμβολα της πίστης.

Το άλλο παπούτσι της γυναίκας επίσης είναι προ της... εξόδου, αλλά εκείνη δεν δείχνει να αγχώνεται.

Κάτω από τη γυναίκα, ξαπλωμένος σε ένα θάμνο είναι ένας άνδρας. Τα χέρια του είναι τεντωμένα προς τη γυναίκα -ενώ προς τη μεριά της είναι καρφωμένο και το βλέμμα του. Τι βλέπει;

Μάλλον κάτω από τη φούστα της, εξ ου και το έκπληκτο βλέμμα που έχει.

Σε κάθε περίπτωση, ο άνδρας που πλήρωσε τον πίνακα είναι αυτός που κείτεται στο θάμνο. Είναι και ο εραστής (όχι ο σύζυγος) της γυναίκας που κάνει κούνια. Πίσω από τη γυναίκα υπάρχουν μια άλλη ανδρική φιγούρα. Αυτός είναι ο σύζυγος της γυναίκας και την κοιτά με στοργή -μη γνωρίζοντας πως ένας νεαρός άνδρας κρύβεται κάπου εκεί κοντά.

Η κίνηση της κούνιας (μπρος-πίσω) συμβολίζει τη διάθεση της γυναίκας να πηγαίνει μια προς τον σύζυγο της και μια προς τον εραστή της. Ο άνδρας της δείχνει να έχει τον έλεγχο -καθώς κρατά τα σκοινιά του γάμου-, αν προσέξετε το ένα σκοινί έχει φθαρεί έντονα. Παρ' όλα αυτά η γυναίκα δείχνει να έχει αυτοπεποίθηση και να είναι χαλαρή.

Με πολλούς τρόπους ο Φραγκονάρ της έδωσε τεράστια παρουσία και εξουσία σε αυτήν τη δημιουργία -σωματικά, καθώς είναι η μεγαλύτερη και η πιο φωτεινή φιγούρα, αλλά και στη θεματολογία.

Ακολουθήστε το News247.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου