«Στείλαμε ένα back up του πολιτισμού μας στη σελήνη για να παραμείνει ενεργό έως 1 δισεκατομμύριο χρόνια, όσο μπορεί να αντέξει ο δίσκος αυτός στις συγκεκριμένες ακραίες συνθήκες, κάτω από απόλυτο ψύχος, για να διατηρηθεί όλη η γνώση και ο πολιτισμός του ανθρώπινου είδους στο ηλιακό σύστημα για πάντα, ασχέτως του αν θα υπάρχουμε εμείς ή δεν θα υπάρχουμε. Όπως θα

πάμε να δούμε στην Αίγυπτο ιερογλυφικά και να ξεθάψουμε τους τάφους, για να ανακαλύψουμε τι έκαναν αυτοί τότε, έτσι αναπτύξαμε τώρα ένα project, που μπορεί να αποτελέσει μια αντίστοιχη μεγάλη ανακάλυψη ύστερα από πάρα πολλά χρόνια.

Υπάρχει και Ελλάδα φυσικά σε αυτό το τεράστιο αρχείο όσον αφορά τη γνώση, τη γλώσσα… Η Ακρόπολη, τα μνημεία, η ιστορία.».

Εικόνες βγαλμένες από το μέλλον στη συζήτηση μας με τον ελληνικής καταγωγής επιχειρηματία και επενδυτή στο παγκόσμιο startup οικοσύστημα Κρις Χάμπαση (Chris Habachy), επικεφαλής του early stage Venture Capital fund Charge (charge.vc), στις ΗΠΑ, με έδρα τη Νέα Υόρκη, με πορεία σε διάφορους τομείς της αγοράς (χρηματιστηριακά, commodity trading, private equity, δικά του startups).

Στο χαρτοφυλάκιό του συμπεριλαμβάνονται μάλιστα δυο startup από την Ελλάδα, οι Harbor Lab και Moveo A.I.

Μια εξαιρετικά προηγμένη τεχνολογικά χρονοκάψουλα, μια «κιβωτός γνώσεων» με… άπειρα στοιχεία για τη «ζωή» του πλανήτη Γη, βρίσκεται ήδη εγκατεστημένη στη σελήνη, συνδεδεμένη επάνω στο σκάφος που ταξίδεψε επί μια εβδομάδα στο διάστημα μετά από την εκτόξευση του πυραύλου Falcon 9 της SpaceX του Έλον Μάσκ από το Ακρωτήριο Κανάβεραλ στις ΗΠΑ και προσεληνώθηκε στις 22 Φεβρουαρίου 2024

Galactic Legacy Labs η εταιρεία με την οποία «έτρεξε» το project, με συνεταίρους του ιδίου τον Νόβακ Σπίβακ και τις Λόρι Τέϊλορ, Λάνα Φίλιπς, Lunaprise το όνομα της «κιβωτού»-βιβλιοθήκης, Intuitive Machines η κατασκευάστρια του οχήματος προσελήνωσης IM1 Nova – C Lander και «Οδυσσεάς» η ονομασία της αποστολής.

Ο κ.Χάμπαση αποκαλύπτει στη συνέντευξή του στο newmoney ότι σε συνεργασία με μεγάλο ελληνικό σχολείο σκόπευε να συμπεριλάβει στα (αναλογικά και ψηφιακά) στοιχεία του δίσκου με την «ιστορία του πλανήτη» ζωγραφιές παιδιών, αλλά λόγω του δεδομένου ρίσκου του project θα το υλοποιήσει σε επόμενες αποστολές.

– Θα μας πείτε το story, κύριε Χάμπαση; Πώς γεννήθηκε η ιδέα και κυρίως με ποιον τρόπο πετύχατε να «ανεβάσετε» την «κιβωτό» σας στον πύραυλο του Έλον Μασκ;

Όλα ξεκίνησαν λίγο πριν από το 2020 όταν ήμουν σύμβουλος του Arch Mission Foundation, μίας μη κερδοσκοπικής οργάνωσης με έδρα το Los Angeles που έχει σαν στόχο να διαφυλάξει την πολιτιστική κληρονομιά του είδους μας και έχει ήδη στείλει, η μάλλον έχει προσπαθήσει να στείλει ανεπιτυχώς, δύο αποστολές στη σελήνη.

Πρότεινα στον ιδρυτή αυτής της οργάνωσης -και μετέπειτα συνέταιρο μου στην Galactic Legacy Labs- να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να στείλουμε όχι μόνο το υλικό της Arch Mission, αλλά και επιπλέον υλικό σαν payload (φορτίο).

Αφού λοιπόν βρήκαμε συμμάχους και στελεχώσαμε την εταιρεία, επόμενο βήμα ήταν να δούμε με ποιο όχημα θα κάνουμε την προσπάθεια μας.

Στην αγορά υπήρχαν δύο εταιρείες – από τις πρώτες ιδιωτικές που σαν στόχο έχουν την προσελήνωση, αλλά και την μεταφορά payloads για ερευνητικούς και εμπορικούς σκοπούς.

Κάναμε την έρευνα μας και αποφασίσαμε να πάμε με την Intuitive Machines. Δύο λόγοι μας ώθησαν να επιλέξουμε την συγκεκριμένη εταιρεία.

Ο ένας ήταν το χρονοδιάγραμμα τους. Αρχικά, είχαν προγραμματίσει την εκτόξευση για το τέλος του ‘21. Πράγμα που μας έδινε τη δυνατότητα και το χρόνο να ετοιμάσουμε το υλικό, να το εγκαταστήσουμε σε μία συγκεκριμένη μορφή (αναλογική και ψηφιακή, αναλόγως του τύπου αρχείου) χρησιμοποιώντας μία συγκεκριμένη τεχνολογία, και να το στείλουμε.

Ο δεύτερος λόγος και πιο σημαντικός για μένα ήταν ο τρόπος προσελήνωσης που χρησιμοποιεί η συγκεκριμένη εταιρεία.

Κατά τη διάρκεια της προσγείωσης, μία περίοδος που είναι και η πιο επικίνδυνη σε τέτοιου είδους αποστολές όπου και αποτυγχάνουν οι περισσότερες, η IM κάνει μία ειδική χρήση τεχνολογίας ακριβούς προσγείωσης με λέιζερ που επιτρέπει στο όχημα όταν κατά τη διάρκεια προσγείωσης πλησιάσει για παράδειγμα βραχώδη επιφάνεια, αντί να σηκωθεί και να ψάξει να βρει άλλο σημείο. Αντ’ αυτού επιλέγει το αμέσως επόμενο καλύτερο σημείο, εντός μιας μικρής ακτίνας.

Θυμηθείτε ότι το φεγγάρι καλύπτεται από νεκρά ηφαίστεια και κρατήρες, γεγονός που καθιστά πολύ δύσκολη την εύρεση επίπεδων ζωνών προσγείωσης.

Το να επιλέξεις τον κατάλληλο προσεληνωτή με τους πιο σύγχρονους υπολογιστές, αισθητήρες, και κάμερες εξοπλισμένες με λογισμικό και τεχνητή νοημοσύνη ώστε να βρεθεί με ασφάλεια το καλύτερο σημείο προσγείωσης κατά την τελική κάθοδο, είναι δύσκολο εγχείρημα από μόνο του.  Αν προσθέσετε και τον παράγοντα βαρύτητα, που στην Σελήνη είναι μόνο το 1/6 της βαρύτητας της Γης, αντιλαμβάνεστε την δυσκολία. Ευτυχώς, με την βοήθεια της ΙΜ και άλλων ειδικών που συμβουλευτήκαμε, αποδείχτηκε ότι κάναμε την σωστή επιλογή.

Το NOVA – C της Intuitive Machines με την ονομασία “Οδυσσέας” εκτοξεύθηκε από το Kennedy Space Center στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ τα ξημερώματα στις 15/2 με τον πύραυλο Falcon 9 της SpaceX.

Μετά από περίπου 48 λεπτά, το όχημα αποκολλήθηκε από τον πύραυλο και άρχισε ένα ταξίδι περίπου 400.000 km προς το Νότιο Πόλο της σελήνης.

Ύστερα από έξι ημέρες ταξιδιού, και αφού πέρασε κάποιο χρόνο σε τροχιά προσεληνώθηκε επιτυχώς, σηματοδοτώντας την μοναδική προσελήνωση ιδιωτικής εταιρείας στα χρονικά, και την πρώτη που γίνεται από τις ΗΠΑ εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια και το Απόλλο το 1972.

https://www.newmoney.gr/roh/palmos-oikonomias/business-stories/kris-champasi-o-ellinas-pou-estile-sti-selini-tin-kivoto-gnoseon-tis-gis-me-ton-piravlo-tou-elon-mask-pics/